ヨット用語集
ま〜ちゃんの簡単ディンギーヨット教室
も御覧下さい。
特に、図があるとわかりやすい、ロープワーク、ヨットの各部の名称等については上記を
御参照ください。
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日本語(アイウエオ順)
英語(アルファベット順:説明も英語です)
ヨット用語集
【ア】
- アイ・スプライス eye splice ロ―プの一端のよりをほどき、途中
に編み込んでローブの端に環(アイ)を作る方法
- アイ・ストラップ eye strap ローブやブロックを取りつけるのに
用いるΩ型の金具
- アイ・プレート eye plate ステイの長さを調節する穴のあいた金
具、リギン・アジャスターともいう
- アカ(淦)艇内にたまった水
- アーク・ボトム ark bottom 円柱、または円錐状の船底
- アスターン astern 艇の背後、または後方
- アピーム abeam 艇の首尾線から真横の方向
- アフト aft 艇尾付近、または艇尾の方向
- アヘツド ahead 艇の前方
- アンカー anchor 錨アンカース・アウェイは錨あげ!アンカー・レ
ッツゴ−(アンカー・レッコ)は錨降ろせ!の合図
- アンカー・口―プ anchor rope 錨綱
【イ】
- 行き足 艇が惰性で走ること
【ウ】
- ウイスカー・ポール whisker pole ランニングの時ジブのクリュー
につけて、前方に突出す捧
- ウインド・アビーム wind abeam 風をほぼ真横から受けて帆走する状態
- ウインド・ワード wind ward 風上の方向
- ウェアリング wearing 下手回し
- ウェザー・サイド weather side 風を受ける側
- ウェザー・ヘルム weather helm 帆走中にバウを風上に向ける癖
- ウォーター water 水、または帆走可能な水面
- ウォーター・ライン water line 艇を水に浮かべた時に水面によっ
て区切られる線
- 右舷 スターボードのこと、
- 右舷開き スターボード・タック
【エ】
- エクステンション・ティラー extension tiller 補助ティラー、ユ
ニバーサル・ジョイントでつなぐ
- FRP艇 ガラス繊維などで強化したプラスチック製の艇
【オ】
- 追手(おって) 後ろから風を受けて帆走すること、ランニングのこと
- 面舵(おもかじ) ティラーをポート側に切り、バウをスターボード・サイ
ドに回すこと(スターボード・ヘルム)
- オン・デッキ・マスト on deck mast フォア・デッキの上にマスト
座があり、その上に立てられたマスト
【カ】
- 海上衝突予防法 海上の予防規則
- 海図 水深、海流、燈台などを記した航海用地図
- 海里 緯度1分の長さ1852m→ノット
- カタマラン Catamaran 双胴艇、
- カヂョン gudgeon 舵のラダー・チー・ク側につける金具
- ガフ gaff セールの上部をつける帆桁
- カム・クリート come action cleat 2つのカムにはさんでローブ
を止めるクリート
【キ】
- キッキング・ストラップ kicking strap ブーム・ヴァングのこと
- キャット・リグ cat rig 1枚帆のヨット
- キール keel 竜骨
【ク】
- クォーター quarter ハルの中央とスターンの中問
- クォーター・リー quarter lee 斜め後ろから風を受けて帆走する
状態
- グースネツク gooseneck ブームとマストをつなぐ接手
- クリート cleat ロープの止め具
- クリュー clew セールのフットの後ろ隅
- クリングル cringle 金属を使った鳩目
- クルー crew 乗組員
- クルーザー cruiser 巡航用ヨット
- グルーブ groove セールのボルト・ローブを通すマストやブームに
つけられた溝
- クロス・ベアリング cross bearing 二つの目標を調べ、交差する
点から船の位置を求める方法
- クローズ・ホールド close hauld 風上に向かって性能いっぱいに帆
走する状態.
- クローズ・リーチ close reach 真横よりやや前方から風を受けて帆
走する状態.
【コ】
- コイルアツプ coilup ローブを輪がねて整理すること
- 合板艇 合板(ブライウッド)で作られた艇
- 航路権 出会った時に自艇のコースを主張すること海上衝突予防法に定めら
れている
- コクピット cockpit 操縦席
- コーミング coaming コクピツトを囲んで、デッキの内側につけら
れた縁板
- コンパス compass 羅針盤
【サ】
- サイド・ステイ side stay マストを支えるため、左右両舷に張っ
た支索
- サイド・デッキ side deck 左右両舷の甲板
- 左舷開き ポート・タックのこと
【シ】
- シー・アンカー sea anchor 錨が利かないほど深いところで、艇の漂
流を防ぐのに用いる布製のブレーキ
- CE Center of Efforts セールに働く風圧の中心
- CLR : Center of Lateral Resistance ハルの水中部分の側面抵抗の中心
- ジエノア jenoa jib ジブ・セールの一種
- JOG Junior Offshore Group 6〜7m級の小型外洋ヨット
- 潮気 海になれることを「潮気がつく」という
- シート sheet セールをコントロールする綱
- シート・ベンド sheet bend はた結び
- シバー shiver セールがバタバタと風にはためくこと
- ジブ・シート jib sheet ジブの調節を行なう綱
- ジブ・スナップ jib snap ジブのラフにつけて、フォア・ステイに
止める金具、ジブ・ハンクスともいう
- ジブ・セイル jib sail マストより前にある三角帆
- シーマン・シツプ Seaman ship 1)船乗り精神、2)船の運用術
- ジヤイビング gybing バウを風下に向けて、風をける舷を変えること
- シャックル shacle ロープやセールを固定するに用いる金具で、色々
な種類がある
- ジャム・クリート jam cleat くさび型の割れ目ローブをはさんで
止めるクリート
- シンブル thinble ローブの輪に入れて補強する金具
【ス】
- 水線長 ウォーター・ラインの長さ
- スキツパー skipper 艇長
- スターボード・サイド starboard side 右舷
- スターボード・タック starboard tack 右舷側から風を受けて帆走
する状態
- スターン stern 艇尾部分
- ステム stem キールがバウで立ち上がつた部分
- スパー spar マストやブームのような円材
- スピンネーカー spinnaker ランニングで用いる大きくふくらんだ
軽いセール
- スプライス splice ローブを結ばないで、繊維を編み込んでつなぐ
方法
- スブレツダー spreader マストの曲りを調節するためにマストから突
き出した棒で、クロスツリーともいう
- スルー・デッキ・マスト through deck mast デッキを貫いてキール
の上に直接立っているマスト
- スループ sloop 2枚帆のヨット
【セ】
- セール sail 帆
- センター・ボード center board 艇の横流れを助ぐため、キールか
ら水中に降ろした板
- センター・ボード・リフター center board lifter ボードの上げ
降ろしをするロープ
【タ】
- タッキング tacking バウを風上に向け、方向転換を行なう方法
- タック tack ラフの下隅
【チ】
- チャイン chine ハルの側板と艇の底の接合部分
- チャイン艇 チャインのある角形の艇
【テ】
- ティラー tiller 舵柄
- ディンギー dinghy キャビンのないオープン・デッキの小型セール・
ボートのこと一般にヨットと呼ばれるものはほとんどこの中にはいる
- デッキ deck 甲板
- デッキ・ビーム deck beam 甲板梁
【ト】
- トラピーズ trapeze 強風時にマストからからだをつって、艇外に乗
り出すためのロープとつり具のこと
- トランサム transom 艇尾の板
- 取舵 面舵の反対で、バウをポート側に向けること
- トリム trim 風に合わせてセールの出し方方や艇の傾きなどを調節
し、バランスを整えること
【ナ】
- ナチュラル・ジャイブ natural gybe ランニングで帆走中、スキッ
パーの意図にかかわりなく、ひとりでにジャイブしてしまうこと
- 波舵 艇を後退させながら舵をきる方法
【ノ】
- ノット knot 1) 時速1海里(1852 m)の速さ、2) 結び目
- 上り(のぽり) 風上に近づいて帆走すること、または風上に向かうコ−ス
【ハ】
- バイト bite もやう時、ローブをブイやビットに結ばず、折り返し
て艇内に結んでおくこと
- バウ bow へさき、艇首
- バテン batten セールのカーブを出すために用いる薄い木の板
- パドル paddle 櫂
- パフ puff 問をおいて吹きつける強い風
- ハリヤード halliard セールを上げたり、降ろしたりするロープ
- ハル hull 船体の総称
【ヒ】
- ピーク peak セールの上端の部分
- ヒッチ hitch ロープを縛りつけたり、止めたりすること
- ヒービング・ツー heaving to セールに当たる風の力を利用してヨ
ットを一ケ所に止めておくこと
- ビーム beam 1) 船体中央部の舷側、2) フレームの上端をつないでい
る梁、デッキ・ビーム
- ピントル pintles トランサムにつけられた舵の軸になる金具
【フ】
- フイギュアオブ・エイト・ノット figure of eight knot 8の字結
び
- フイシャ−マン・ベンド fishermans bend 錨結び
- フイッテイング fitting 艤装すること
- フェアリーダー fairleader バウやスターンにつけてアンカー・口
ープやもやい綱を通す金具
- フェンダー fender 防舷材
- フォア・ステイ fore stay マストを前方に支える索
- フット foot セールの下辺
- ブーム boom セール下端につける帆桁
- ブーム・エンド boom end ブームの後ろ端
- ブーム・ヴァング boom vang ブームがはね上がるのを防ぐため、下
方に引く装置
- プレーニング planning フリーの強風で、艇が浮き上がつて滑走する
こと猛烈なスピードを伴う
- フレーム frame キールから直角に出た肋骨
- ブロー blow 間歇的に吹く強風、パフと同じ
- ブロック block 滑車、動滑車と定滑車があり、組合わせたものを
テークルという
- ブロード・リーチ bload reach 真横よりやや後方から風を受けて
帆走する状態
【ヘ】
- ベアリング・アウェイ wearing away バウを風下に向けること
(ヘッド・オフともいう)
- ヘッド head セールの上の隅、ピークともいう
- ヘッド・アップ(オフ) head up (off) バウを風上(下)に向ける
こと
- ヘルムスマン helms man 舵をとる人
- ベンド bend 1)ローブを結んでつなぐこと、2)曲げることベンド・
マスト
【ホ】
- ボーライン・ノット bowline knot もやい結び
- ポート・サイド port side 左舷側
- ポート・タック port tack 左舷寄りから風を受けて帆走する状態左
舷開きともいう
【マ】
- 間切る タックを変えながら、クローズ・ホールドで風上に向かって帆走す
ること
- マスト mast 帆柱
- マスト・シーブ mast sheave マストの頂上につけられたハリヤー
ドでセールを上げるための滑車
- マスト・ステップ mast step マストの座
- マスト・タング mast tangs マストにステイをとりつけるための金
具
- マスト・ホール mast hole スルー・デッキ・マストを立てるため
にデッキにあけられた穴
- マルコニー・リグ marconi rig つぎ目のない高いマストに
膏の高い三角帆をつけた帆装
【ミ】
- ミジップ mid ship 舶体の中央部分
【ム】
- ムアリング・クリート mooring cleat デッキにあって錨網やもや
い網を結びつけるクリート
- ムアリング・ロープ mooring rope もやい綱
【メ】
- メイン・シート main sheet メイン・セールを調節するロープ
- メイン・シート・トラベラー main sheet traveler ハル
を横切って取りつけ、メイン・セールの動きを加減する装置、 スターンに取り付ける場合
はトラベラー・ホースという.
- メイン・セール main sail 主帆
【ラ】
- ライフ・ジャケット life jacket 救命胴衣
- ラウンド・ボトム round bottom シーホース級やA級ディンギーの
ように持つ丸い船底
- ラダー rudder 舵
- ラニヤード lanyard ステイの下端をチェーンフートに止める細い
ロープ
- ラフ luff セールの前辺
- ラフィング・アップ luffing up コースを風上に変えること単にラ
フともいう
- ランニング running 後ろから風を受けて帆走すること追手ともい
う
【リ】
- リー・サイド lee side 風下側
- リーチ leach セールの後辺
- リーチング reaching クローズ・リーチ
- リーフ reef 縮帆、ブームの回転で巻くローラー・リーフとたたんで
縛るポイントーリーフがある
- リーフ・ポイント reef point リーフするため、ペールにつけられ
た鳩目
- リー・ヘルム lee helm 帆走中に風下側にバウをげけようとする艇の癖
- リー・ワード lee ward 風下の方向
【レ】
- レーキ rake マストの前後の傾き
- レーサー racer 競走用の艇
【ロ】
- ログ log 1) 船のスピードを計ること、2)航海日誌
- ローチ roach セ一ルの三角形の辺より円狐状にはみ出した部分
- ローリング rolling 艇の横ゆれ
- ローリング・ヒッチ rolling hitch 巻きつけて結ぶ結び方
【ワ】
- ワイルド・ジャイプ wild jybe ナチユラル・ジャイブのこと
参考文献:嶋田和夫著 鶴書房 「ヨットのセーリング」
Glossary of Terms and Sailing Vocabulary
- ABEAM : Any location either side of the boat, located on a line at
right angles to one running from the bow to the stern.
- AHEAD : In front of.
- AMIDSHIPS : The portion of a vessel midway between bow and
stern; also midway between port and starboard sides.
- ANCHORAGE : A sheltered place or area where boat can anchor.
- APPARENT WIND : Wind felt on a moving vessel
- ASTERN : Behind or backwards.
- BACKING WIND SHIFT : A counter-clockwise wind shift.
- BACKWIND : To hold the mainsail or jib off to the side to cause
the wind to blow onto the backside of the sail.
- BAIL : To remove water from a boat by hand.
- BATTENS : Long, thin, narrow strips of wood that are placed in
pockets sewn perpendicular to the leech of a sail and are used to
hold the leech out.
- BEAM : The greatest breadth of a boat.
- BEARING OFF/AWAY : Altering course away from the wind on any
course from head to wind until the boat begins to jibe.
- BEAT : To sail towards the direction from which the wind blows by
making a series of tacks while sailing close-hauled.
- BEFORE THE WIND : Sailing with the wind from astern, in the
same direction toward which the wind is blowing
- BIGHT : Any part of a rope with the exception of the end; usually
refers to a loop in a rope
- BLOCK : A pulley through which a line passes.
BLOWING STINK : A term made famous by Hoofer instructors.
High winds! It is advised that at the first sign of the Big Stink one
should Rig and Go!
- BOOM : Pole or spar attached to the mast to which the foot
(lower edge) of the sail is fastened.
- BOLT ROPE : Rope sewn into the luff and foot of sail for
attaching to the mast and boom.
- BOOM VANG : A wire or rope running from the boom to or near
the bottom of the mast which holds the boom down.
- BOW : Forward part of the hull.
- BOW PLATE : A plate that fits on the bow of the boat to which
the lower end of the forestay is attached.
- BROACHING : A sudden swooping around broadside to the wind
and waves while running.
- BROAD REACH : Sailing with the wind coming from any direction
from abeam to on the quarter.
- BY THE LEE : Sailing before the wind with the wind coming from
the same side that the boom is on.
- CAST OFF : To let go.
- CENTER OF EFFORT : Center point of sail area where all the
force of the wind can be said to be centered.
- CENTER OF LATERAL RESISTANCE : Center point of all
underwater area of the hull where the hull's lateral resistance can
be said to be centered.
- CENTERBOARD : A fiberglass or metal blade projecting through
the bottom of the hull in center which prevents the boat from
sliding sideways. It pivots up and back into the centerboard trunk.
- CENTERBOARD LINE : A rope or wire attached to the top of the
centerboard with which it is raised or lowered.
- CENTERBOARD TRUNK : Watertight housing for the centerboard.
- CHAIN PLATE : A plate that fits on the side of the boat to which
the lower end of a shroud is attached.
- CLEAT : A formed fitting in wood or metal to which lines are made
fast.
- CLEW : The lower after corner of a sail.
- CLOSE HAULED : Sailing close to the wind (sails all the way in).
- CLOSE REACH : Sailing with sheets eased and the wind forward
of the beam (sails out 1/4).
- COCKPIT : The box-like well in a boat from which the skipper and
crew operate.
- COMING ABOUT : Changing tacks by heading up, bow into the
wind and past head to wind on the other tack (tacking).
- CUNNINGHAM : Line passed through a grommet in the luff of the
sail used to flatten the sail by tightening the luff.
- DAGGER BOARD : A centerboard that slides up and down in a
vertical slot.
- DECK : The horizontal top on the hull.
- DINGHY : A small handy rowing boat, sometimes rigged with a sail.
- DISPLACEMENT : The weight of the water displaced by the
vessel.
- DOWN HAUL : Line attached to the bottom of the boom used to
flatten the sail by pulling the boom down, and thus tightening the
luff of the sail.
- DOWNWIND : In the direction the wind is going. A boat sailing
downwind is running with the wind.
- DRAFT : The depth of water to a vessel's keel.
- EASE SHEET : To let the sheet out.
- EYE OF THE WIND : An unsailable sector between close hauled
headings.
- FATHOM : Measurement of six feet.
- FENDER : An object used over the side to protect a vessel from
chafing when alongside another vessel or wharf.
- FOOT : The bottom edge of a sail from Tack to Clew.
- FORE AND AFT : In the direction of the keel.
- FORESTAY : A wire running from the upper part of the mast to
the bow of the boat.
- FREEBOARD : The direction from the waterline to main deck or
gunwale.
- GENOA : A very large jib that overlaps the mainsail considerably.
- GOOSENECK : Hinged fitting on the mast which connects the
boom to
the mast.
- GROMMET : A ring sewn into the sail through which a line can be
passed.
- GUDGEON : The rings which, with pintels, make up the hinge
assembly for the rudder.
- GUNWALE : The upper edge of a boat's side.
- HALYARD : A line used to raise the sail.
- HAUL : To pull.
- HEAD : Uppermost corner of a sail, or the toilet.
- HEADING UP : Turning closer to the wind, up wind.
- HEADWAY : Moving ahead.
- HEAVE IN : To haul in.
- HEEL : To tip to one side, due to wind pressure on the sail or crew
on the side.
- HELM : The tiller.
- HELMSMAN : The one who steers the boat.
- HIKING STICK : See TILLER EXTENSION
- HIKING STRAPS : Straps to hook toes under in cockpit.
- HULL : The actual body or shell of the boat.
- IN IRONS : When a tack is not completed and the boat stalls out
with the bow pointed directly into the wind.
- INSHORE : Toward the shore.
- JIB : A triangular sail at the bow of the boat.
- JIB SHEET : The lines that lead from the clew of the jib to the
cockpit and are used to control the jib.
- JIBE : To go from one tack to the other when running with the
wind coming over the stern.
- KEEL : A fixed centerboard, usually found on larger sailboats.
- KNOCK : A wind shift that forces a boat to sail below its mean
wind course.
- LEECH : After edge of a sail.
- LEEWARD : The direction away from the wind (opposite of
WINDWARD).
- LINE : A rope.
- LIFT : A wind shift that allows a boat to sail above its mean wind
course.
- LUG : The forward edge of a sail.
- LUFFING : When the forward part of the sail is fluttering.
- LUFF UP : To steer the boat more into the wind, thereby causing
the sails to flap or luff.
- MAINSAIL : The sail set on the mainmast.
- MAINSHEET : The line that controls the angle of the mainsail in its
relation to the wind.
- MAST : The vertical pole or spar that supports the boom and
sails.
- MASTHEAD : The top of the mast.
- MAST SLOT/GROOVE : (also called sail slot) the opening up the
back (aft) edge of the mast in which the mainsail luff rope slides
when it is hoisted. Some masts have an external sail track.
- MAST STEP : The fitting in the bottom of the boat in which the
bottom or heel if the mast sits. (The step is on the deck in the
boat designs.)
- MAST TANGS : Fittings on the mast to which the forestay and
shrouds attach.
- ON A TACK : A boat is always on one tack or the other; that is
the sail is always on one side or the other.
- OUTHAUL : A line used to haul out the clew or after corner of a
sail on the boom.
- OVERTAKING : Passing another vessel.
- PAINTER : A rope secured in the bow of a small boat, used for
tying up or towing.
- PINCH : To sail too close to the wind so that the sails start to luff.
-
PINTELS : Pins which, with gudgeons, make up the hinge assembly
for the rudder.
- PLANE : When a sailboat rises up on its own bow wave and
reaches speeds far in excess of those normally associated with its
waterline length.
- PORT : The left-hand side of the boat as you face the bow.
- PORT TACK : The tack a boat is sailing on when the wind is
coming over the port side.
- PRIVILEGED VESSEL : One that has the right of way.
- PUFF : A sudden burst of wind stronger than what is blowing at
the time.
- PULPIT : Metal guardrail at the bow.
- RAKE : The angle of a vessel's masts from the vertical.
- REACHING : Sailing across the wind or any course between
close-hauled and running (close, beam, broad).
- READY ABOUT : An expression used to indicate that the boat is
about to tack.
- REEF : The rolled up part of a sail, tied with the reef lines, that is
used to reduce sail area for heavy winds.
- REEF LINES : Short pieces of line fastened to the sail at reef
points, used for tying a reef to reduce sail area.
- RIGGING : A general term applying to all lines, stays and shrouds
necessary for spars and sails.
- RUDDER : A movable flat blade hinged vertically at the transom of
a boat as a means of steering. It is controlled by a tiller or wheel.
- RUNNING : Sailing with the wind coming from behind the boat with
the sail out at right angles to the wind.
- RUNNING RIGGING : The part of a ship's rigging which is movable
and reeves through blocks, such as halyards, sheets, etc.
- SAILING BY THE LEE : Sailing on a run with the wind coming over
the stern from the same side as the boom (danger of jibing).
- SECURE : To make fast; to make safe.
- SHACKLE : A U-shaped piece of iron or steel with eyes in the
ends, closed by a shackle pin.
- SHEET : A line that controls the angle of the sail in its relation to
the wind.
- SHOVE OFF : To leave; to push a boat away from a pier or
vessel's side.
- SHROUDS : Wire side stays running from the upper part of the
mast to both the starboard and port sides of the boat. The
forestay and shrouds form a triangle which supports the mast inn
an upright position.
- SIDE SLIPPING : When the boat is moving sideways (to leeward).
- SLACK : Not fastened; loose. Also, to ease off.
- SLOT : The gab between the jib and the main sail through which
the wind is funneled.
- SPREADERS : Poles used to push the shrouds outboard.
- SQUALL : A sudden and violent gust of wind often accompanied
by rain.
- STANDING PART : The fixed part of a rope : the long end, when
tying knots.
- STANDING RIGGING : The part of a ship's rigging which is
permanently secured and immovable; e.g. stays, shrouds, etc.
- STALLING : The turbulent effect of air on the lee side of a sail
when trimmed in too far.
- STARBOARD : The right side, facing the bow from aft.
- STARBOARD TACK : The tack a boat is sailing on when the wind
is coming over the starboard side .
- STAYS : Rigging that supports the mast, Shrouds.
- STERN : The after (back) part of a boat.
- STOW : To put in place.
- SWAMP : To sink by filling with water.
- TACK : Lower forward corner of a sail.
- TACKING : Turning from one tack to the other as the bow passes
through head to wind. (Also called coming about)
- TAUT : With no slack; strict as to discipline.
- TELLTALES : Ribbon or yarn strips attached to rigging or sails to
indicate wind action or direction.
- THWART : Support for centerboard trunk and hull across the
beam at mid length.
- TILLER : A bar used to control the rudder.
- TILLER EXTENSION : Hinged extension of the tiller which allows
the skipper to control the tiller while hiking or sitting forward.
- TOPSIDE : Above the deck.
- TRANSOM : The portion of the stern to which the rudder is
attached.
- TRAVELER : Line which runs across the transom, and which the
mainsheet travels on.
- TRIM : To sheet in.
- TURNBUCKLE : A metal appliance consisting of a thread and
screw capable of being set up or slacked back and used for setting
up standing rigging.
- TURTLE : To tip the boat over so that the mast is pointing to the
bottom of the lake.
- UNDERWAY : Said of a boat moving and under control of the
helmsman. Technically, a boat is underway when not aground, at
anchor, or made flat to the shore.
- UPWIND : In the direction from which the wind is coming. A boat
sailing upwind is sailing toward the wind.
- VEER : A clockwise wind shift.
- WEATHER HELM : When the tiller has to be held off the center
line and toward the weather side or wind to keep a boat on its
course.
- WEATHER SIDE : The windward side.
- WIND SHADOW : The area affected by the turbulent air from a
sailboat's sails.
- WINDWARD : The direction from which the wind is coming.
- WING AND WING : To set the jib on the opposite side of the main
when running.
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